• Nieuws
  • 14 april 2021

Pleidooi voor Toerisme paragraaf in het regeerakkoord

Vijftien organisaties, waaronder Dordrecht Marketing & Partners, bieden informateur Herman Tjeenk Willink vandaag gezamenlijk een actieplan aan. Daarin pleiten ze voor een landelijk toerismeplan dat moet bijdragen aan de wederopbouw van de Nederlandse economie en een toekomstbestendige toeristische sector.

Het toekomstige kabinet wordt opgeroepen in te zetten op een fors hersteloffensief, een staatssecretaris van toerisme aan te stellen en meer de regie te nemen bij de spreiding van bezoekers. De zestien DMO’s, die door samen te werken een landelijk dekking bereiken, willen samen met de overheid werken aan het duurzaam herstel van de toeristische sector, die van grote waarde is voor de Nederlandse economie. Normaliter draagt deze sector maar liefst 4,4% bij aan het bruto binnenlands product en daarmee is de sector qua importantie vergelijkbaar met de landbouw of de bouwsector. Gebaseerd op de voorlopige cijfers van het CBS valt dit percentage zo’n 45% lager uit over 2020.

Ook in Dordrecht en de regio zijn de gevolgen van de coronacrisis merkbaar. Het bezoek aan musea en attracties, waaronder Werelderfgoed Kinderdijk, lopen sterk achter t.o.v. 2019 en jaren daarvoor. Binnen de gemeente Dordrecht wordt daarop geanticipeerd met een lokaal herstelplan.

Gerben Baaij, directeur van Dordrecht Marketing & Partners: “De coronacrisis heeft laten zien hoe groot het maatschappelijke, sociale én economische belang is van de vrijetijdssector en toerisme. Dat geldt ook voor Dordrecht en in het bijzonder voor onze binnenstad. Alle partijen in Dordrecht beseffen dat. Het is van groot belang dat provincies en het rijk zich daarvan ook bewust zijn en zich mede verantwoordelijk voelen en inspannen voor herstel.”

De brief is ondertekend door vijftien citymarketing- en destinatiemarketing-organisaties, naast Dordrecht Marketing & Partners, Eindhoven365, Marketing Drenthe, Toerisme VAN, Utrecht Marketing, Leiden Marketing, The Hague & Partners, Rotterdam Partners, MarketingOost, VisitBrabant, Maastricht Marketing, Merk Fryslân, Amsterdam & Partners, Marketing Groningen en Kennisnetwerk Destinatie Nederland (VVV Nederland).

Lees hier het persbericht > Lees hier het 10-puntenplan >

 

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle actualiteiten
Evenementen
10 juni 2021

De Dordtse Decemberdagen vervangen opnieuw de Kerstmarkt Dordrecht

De feestmaand december krijgt in Dordrecht ook dit jaar een bijzondere uitstraling. Onder de noemer Dordtse Decemberdagen zijn er verschillende activiteiten om de binnenstad extra sfeer te geven. Het is de...
Toerisme
18 mei 2021

Nederland heeft alles!

Dordrecht Marketing & Partners is dit jaar partner in de speciale NBTC-campagne Nederland heeft alles. Deze campagne is in het leven geroepen om te voorzien in de vraag naar dagjes uit...
Nieuws
03 mei 2021

Allround marketeer met specialisatie online & social gezocht!

Dordrecht is een prachtige stad met een historisch centrum en een bijzonder cultureel aanbod, die bezoekers een kijkje biedt in de geschiedenis van Holland. Een levendige en dynamische stad met een...