• Nieuws
  • 14 april 2021

Pleidooi voor Toerisme paragraaf in het regeerakkoord

Vijftien organisaties, waaronder Dordrecht Marketing & Partners, bieden informateur Herman Tjeenk Willink vandaag gezamenlijk een actieplan aan. Daarin pleiten ze voor een landelijk toerismeplan dat moet bijdragen aan de wederopbouw van de Nederlandse economie en een toekomstbestendige toeristische sector.

Het toekomstige kabinet wordt opgeroepen in te zetten op een fors hersteloffensief, een staatssecretaris van toerisme aan te stellen en meer de regie te nemen bij de spreiding van bezoekers. De zestien DMO’s, die door samen te werken een landelijk dekking bereiken, willen samen met de overheid werken aan het duurzaam herstel van de toeristische sector, die van grote waarde is voor de Nederlandse economie. Normaliter draagt deze sector maar liefst 4,4% bij aan het bruto binnenlands product en daarmee is de sector qua importantie vergelijkbaar met de landbouw of de bouwsector. Gebaseerd op de voorlopige cijfers van het CBS valt dit percentage zo’n 45% lager uit over 2020.

Ook in Dordrecht en de regio zijn de gevolgen van de coronacrisis merkbaar. Het bezoek aan musea en attracties, waaronder Werelderfgoed Kinderdijk, lopen sterk achter t.o.v. 2019 en jaren daarvoor. Binnen de gemeente Dordrecht wordt daarop geanticipeerd met een lokaal herstelplan.

Gerben Baaij, directeur van Dordrecht Marketing & Partners: “De coronacrisis heeft laten zien hoe groot het maatschappelijke, sociale én economische belang is van de vrijetijdssector en toerisme. Dat geldt ook voor Dordrecht en in het bijzonder voor onze binnenstad. Alle partijen in Dordrecht beseffen dat. Het is van groot belang dat provincies en het rijk zich daarvan ook bewust zijn en zich mede verantwoordelijk voelen en inspannen voor herstel.”

De brief is ondertekend door vijftien citymarketing- en destinatiemarketing-organisaties, naast Dordrecht Marketing & Partners, Eindhoven365, Marketing Drenthe, Toerisme VAN, Utrecht Marketing, Leiden Marketing, The Hague & Partners, Rotterdam Partners, MarketingOost, VisitBrabant, Maastricht Marketing, Merk Fryslân, Amsterdam & Partners, Marketing Groningen en Kennisnetwerk Destinatie Nederland (VVV Nederland).

Lees hier het persbericht > Lees hier het 10-puntenplan >

 

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle actualiteiten
Evenementen
04 juni 2022

Ed Aldus “weerbewaker” voor Dordtse evenementen

Al voor de coronaperiode speelden weersinvloeden en het weer in toenemende mate een rol bij de organisatie van evenementen en de veiligheid van het publiek. Het Evenementenbureau van Dordrecht Marketing &...
Evenementen
24 mei 2022

Dordt in Stoom zit erop

Naar schatting meer dan een kwart miljoen bezoekers bezochten het afgelopen weekend Dordt in Stoom. De vrijdag, zaterdag en zondag gingen het Dordtse centrum en een stukje Biesbosch even flink terug...
Binnenstad
19 mei 2022

Promotie koopavond

Vanaf donderdag 19 mei wordt de  koopavond in Dordrecht extra gepromoot. POBD en Dordrecht Marketing & Partners hebben voor de komende periode een campagne opgezet om de koopavond een impuls te...