• Cultuur
  • 08 april 2024

Welkom op hét nieuwe cultuurkanaal van Dordrecht!

Gezamenlijke campagne van start

De gemeente Dordrecht, cultuurorganisaties uit Dordrecht en Dordrecht Marketing & Partners hebben de handen ineengeslagen om het diverse aanbod van de stad en cultuuragenda nog beter bekend te maken. Vanaf de tweede week van april maken inwoners van de stad kennis met deze nieuwe gezamenlijke campagne via diverse soorten media. Later in het jaar wordt het concept ook landelijk ingezet.

Ook nieuwe bezoekers interesseren
Eén van de uitgangspunten van de campagne is om culturele activiteiten zichtbaarder en toegankelijker te maken voor een breed publiek, ook voor inwoners en bezoekers die op dit moment nog weinig binding hebben met cultuur in Dordrecht.
Het is een fris, nieuw en kleurrijk cultuurkanaal voor jong en oud voor zowel cultuurliefhebbers als cultuurverkenners. In de campagne spelen we (onbewust) in op de vooroordelen rondom cultuur in Dordrecht. We zetten ons niet af tegen het standaard cultuuraanbod, maar laten zien dat de stad ook een aanbod heeft voor mensen met minder interesse in cultuur.
We gebruiken hiervoor passende marketingmiddelen, tonen wat de stad en uitagenda voor moois te bieden heeft. Daarnaast maken we gebruik van ambassadeurs die aansprekend zijn voor doelgroepen die nu nog onvoldoende gebruik maken van het aanbod.

Campagne
Het campagne concept van Cultuur in Dordrecht is gebouwd rondom ‘Driemaal is Dordrecht’ (knipoog naar ‘is scheepsrecht’).
De eerste keer laat Dordrecht je verrassen.
De tweede keer zul je Dordrecht omarmen.
De derde keer sluit je de stad in je hart. 

Want al het goede komt in drieën. Het cijfer 3 en Dordrecht zijn met elkaar verbonden. Door haar ligging aan het Drierivierenpunt was Dordrecht vroeger een belangrijke handelsstad. Dit heeft de stad doen groeien tot de bijzondere, mooie en aantrekkelijke stad van vandaag.

Nieuwe middelen
De website fungeert als spin in het web van culturele activiteiten in Dordrecht. Daarnaast wordt ook gebruik gemaakt van social media marketing en outdoor reclame. Om ook nieuwe doelgroepen in contact te brengen worden ook specifieke, nieuwe media ingezet.
Via de printmedia verschijnt er een wekelijkse cultuuragenda aangevuld met posters in de stad die per kwartaal worden verspreid. Om het overzicht compleet te maken wordt jaarlijks een cultuurmagazine uitgebracht met een volledige UITagenda, een plattegrond met alle cultuur-hotspots met meer nieuws en inspiratie.

Om ook bewoners te binden die normaal geen gebruik maken van het aanbod wordt er samengewerkt met meerdere cultuurambassadeurs. Deze ambassadeurs zijn eigenlijk micro-influencers met specifieke doelgroepen en echte binding met de stad, hiermee spelen we in op de laatste trends. Onder andere Jolanda Branderhorst, Brigitte Timmermans van @kunstfanaatjes, Koen Brand (@peperzout), Emre Hoogduijn en stadsdichteres Swendeline Ersilia werken hieraan mee. Zij zullen hun favoriete locaties en tips via Cultuur in Dordrecht met ons delen.

Samen meer bereiken
Kunstmin, Dordrechts Museum, Bibelot, Nationaal Onderwijsmuseum, Huis van Gijn, Hof van Nederland, Bachfestival Dordrecht, Filmtheater de Witt, Gemeente Dordrecht en Dordrecht Marketing & Partners werken gezamenlijk aan de marketing en uitvoering van de campagne.

Ook relevante activiteiten van niet partners worden vermeld op de site. Geïnteresseerde partijen kunnen meer informatie terugvinden op de website.

Voor meer informatie en inspiratie bezoek www.cultuurindordrecht.nl en volg @cultuurindordrecht.

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle actualiteiten
Evenementen
23 april 2024

Dordrecht komt in Tour sferen

Dordrecht is trots dat de stad onderdeel zal zijn van de Tour de France Femmes avec Zwift 2024. In augustus zal één van de grootste internationale sportevenementen vertrekken vanuit Dordrecht. Op...
Evenementen
08 april 2024

Big Rivers winnaar Nationale Evenementenprijzen

Op 8 april 2024 zijn in Valkenburg de Nationale Evenementenprijzen uitgereikt. Big Rivers is dit jaar bekroond tot het Beste Publieksevenement van Nederland. En daar zijn we als Dordrecht natuurlijk enorm...
Nieuws
08 april 2024

Havenbedrijf Rotterdam blijft Dordtse initiatieven ondersteunen

Op 4 april 2024 hebben het Havenbedrijf Rotterdam en Dordrecht Marketing & Partners een nieuw driejarig sponsorcontract getekend. De samenwerking tussen beide organisaties, die in 2017 startte, wordt daarmee opnieuw verlengd....