In december 2024 had Dordrecht Marketing & Partners een online winkelcampagne in samenwerking met DPG Media. Deze campagne had als doel om meer zichtbaarheid te creëren voor winkelen in Dordrecht.
DPG media is onder andere eigenaar van het AD maar ook van online platforms zoals nu.nl. Er zijn twee soorten media ingezet; video’s en carroussels. De laatste zijn een soort sliders met beelden zoals ze ook op Instagram te zien zijn. De looptijd van de campagne was van 1 t/m 31 december en was gericht ingezet op de regio Dordrecht met een straal van 30km er omheen.
In totaal heeft de campagne ruim 700.000 unieke views gehad waarbij 75% de gehele video heeft bekeken. Daarnaast was de zogenaamde click-trough-rate naar de site 0,52%, wat precies binnen de normale waardes past.
Enkele opvallende feitjes
De beste scorende kanalen waren:
Opvallend was dat gedurende de hele maand het aantal impressies vrijwel gelijk was behalve in de dagen voor Kerst (22, 23, en 24 december). Het klikgedrag was tijdens die dagen aanzienlijk lager dan de rest van de maand, gemiddeld maar 0,42 t.o.v. 0,52.
Conclusie
We zijn tevreden over het aantal views en ook het aantal personen die de video’s volledig hebben bekeken. De doelstelling om Dordrecht zichtbaar te maken als winkelstad in December hebben we hiermee bereikt. Hoewel het klikgedrag conform reguliere campagnes scoorde was de verwachting vooraf dat dit hoger zou zijn. Voor vervolgcampagnes zullen we dan ook nagaan welke trigger we kunnen toevoegen zodat kijkers zich verder gaan oriënteren.
Zie ook: Campagnes in december