• Binnenstad
  • 08 juni 2022

Charmeoffensief koopavond

Charmeoffensief om meer bezoekers én winkels te verleiden tot koopavond: ‘Doen we alles aan’

Livemuziek en meer promotie moeten een impuls geven aan de Dordtse koopavond. Dordrecht Marketing en Promotie Ondernemers Binnenstad Dordrecht (POBD) hopen dat dit meer publiek naar de binnenstad trekt en ervoor zorgt dat meer winkels beslissen om ’s avonds open te gaan. ,,Dit is een leuke boost voor de zomermaanden.”

Twee jaar lang was het aantal koopavonden beperkt door corona, de donderdagavonden waren vaak kille spookavonden in de binnenstad. Maar de Dordtse koopavond staat al langer ter discussie. In een poll van het AD in 2020 gaf 42 procent van de tweeduizend stemmers aan een voorkeur te hebben voor een koopavond op de vrijdag. En in een poll van Dordt Centraal vorig jaar gaf bijna 44 procent van de stemmers zelfs aan dat een koopavond voor hen helemaal niet meer hoeft.

Maar dat zou zonde zijn, vinden Remco Gravendijk van Promotie Ondernemers Binnenstad Dordrecht (POBD) en Danny den Braber van Dordrecht Marketing. ,,Het kan een heel goed omzetmoment zijn voor winkeliers en een mooi moment waarop de binnenstad op de kaart wordt gezet. Daarom proberen we de koopavond goed te benutten. Daarnaast is de koopavond ook geschikt voor mensen die op zondag niet winkelen, vanwege hun geloof, en voor de gelovige ondernemers zelf”, vertelt Gravendijk.

Zomermaanden
Toch nemen niet alle winkels deel aan de Dordtse koopavond; het zijn er momenteel zo’n 165, van horeca tot retail en dienstverlening. ,,Door de koopavonden een extra stimulans te geven, hopen we dat er meer publiek op afkomt. Daarnaast is het zo dat wanneer er meer winkels opengaan tijdens de koopavond, er ook meer publiek op af zal komen.” Het is echter wel de vraag of winkeliers nu aan voldoende personeel kunnen komen voor de koopavonden.

We doen er nu gewoon alles aan om de koopavond in de schijnwer­pers te zetten
Eerder werd geopperd om de koopavond te verplaatsen van donderdag naar vrijdag. Wethouder Maarten Burggraaf gaf in 2019 al aan daar wel wat voor te voelen. Volgens Gravendijk is dit echter niet heel logisch: ,,Uit ons onderzoek is gebleken dat we de koopavond op donderdag moeten houden. Op vrijdag wordt aan het eind van de middag en begin van de avond de markt afgebroken, dat geeft veel ruis voor passerend publiek. Daarnaast zijn er ook koopavonden op vrijdag in Rotterdam en Breda, dat is niet handig voor winkelpersoneel dat misschien ook in deze steden ingezet wordt.”

Schijnwerpers

De eerste twee koopavonden met livemuziek werden volgens Gravendijk goed ontvangen. ,,De binnenstad wordt er een stuk gezelliger door. Op verschillende plekken in de binnenstad staan muzikanten, zij zijn ook mobiel.” De muziek blijft de komende edities aanhouden. ,,We weten nog niet exact wanneer de laatste koopavond met livemuziek zal zijn. Het is in ieder geval een leuke boost in de zomermaanden. De campagnebeelden blijven natuurlijk te zien, zo is er ook een promotiefilmpje dat winkeliers kunnen delen via hun eigen kanalen.”

Gravendijk merkt dat ondernemers de koopavond wel een kans willen geven. ,,Daar maken we ons al langer hard voor. Maar ondernemers gaan niet over één nacht ijs. Mensen moeten ons wel weten te vinden. De laatste twee jaar was het aantal koopavonden heel beperkt, het moet weer in het systeem van mensen komen dat dit er is. We doen er nu gewoon alles aan om de koopavond in de schijnwerpers te zetten. De donderdagavonden zijn een lange tijd slecht bezocht, nu is er weer aandacht voor.”

Bron: AD De Dordtenaar

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle actualiteiten
Evenementen
08 april 2024

Big Rivers winnaar Nationale Evenementenprijzen

Op 8 april 2024 zijn in Valkenburg de Nationale Evenementenprijzen uitgereikt. Big Rivers is dit jaar bekroond tot het Beste Publieksevenement van Nederland. En daar zijn we als Dordrecht natuurlijk enorm...
Cultuur
08 april 2024

Welkom op hét nieuwe cultuurkanaal van Dordrecht!

De gemeente Dordrecht, cultuurorganisaties uit Dordrecht en Dordrecht Marketing & Partners hebben de handen ineengeslagen om het diverse aanbod van de stad en cultuuragenda nog beter bekend te maken. Vanaf de...
Nieuws
08 april 2024

Havenbedrijf Rotterdam blijft Dordtse initiatieven ondersteunen

Op 4 april 2024 hebben het Havenbedrijf Rotterdam en Dordrecht Marketing & Partners een nieuw driejarig sponsorcontract getekend. De samenwerking tussen beide organisaties, die in 2017 startte, wordt daarmee opnieuw verlengd....