De gemeente Dordrecht, cultuurorganisaties uit Dordrecht en Dordrecht Marketing & Partners hebben de handen ineengeslagen om het diverse aanbod van de stad en cultuuragenda nog beter bekend te maken. Sinds het voorjaar maakten inwoners van de stad al kennis met deze campagne via diverse soorten media. De campagne is nu ook landelijk ingezet.
Ook nieuwe bezoekers interesseren
Eén van de uitgangspunten van de campagne is om culturele activiteiten zichtbaarder en toegankelijker te maken voor een breed publiek, ook voor inwoners en bezoekers die op dit moment nog weinig binding hebben met cultuur in Dordrecht.
Het is een fris, nieuw en kleurrijk cultuurkanaal voor jong en oud voor zowel cultuurliefhebbers als cultuurverkenners. In de campagne spelen we (onbewust) in op de vooroordelen rondom cultuur in Dordrecht. We zetten ons niet af tegen het standaard cultuuraanbod, maar laten zien dat de stad ook een aanbod heeft voor mensen met minder interesse in cultuur.
We gebruiken hiervoor passende marketingmiddelen, tonen wat de stad en uitagenda voor moois te bieden heeft. Daarnaast maken we gebruik van ambassadeurs die aansprekend zijn voor doelgroepen die nu nog onvoldoende gebruik maken van het aanbod.
Promotie middelen
Plaatselijk
De website fungeert als spin in het web van culturele activiteiten in Dordrecht. Daarnaast wordt ook gebruik gemaakt van social media marketing en outdoor reclame. Om ook nieuwe doelgroepen in contact te brengen worden ook specifieke, nieuwe media ingezet.
Via de printmedia verschijnt er een wekelijkse cultuuragenda in Dordt Centraal aangevuld met posters in de stad die per kwartaal worden verspreid. Om het overzicht compleet te maken wordt in het najaar een cultuurmagazine uitgebracht met een volledige UITagenda, een plattegrond met alle cultuur-hotspots met meer nieuws en inspiratie.
Landelijk
Tijdens het North Sea Jazz Festival Rotterdam is de campagne getoond op Rotterdam Centraal en in 5 metrostations. In de vorm van digitale abri’s met bewegende videos werd Cultuur in Dordrecht onder de aandacht gebracht van de bezoekers aan North Sea Jazz Festival. Op deze wijze werd met een relatief klein budget een grote doelgroep bereikt. Deze doelgroep heeft een affiniteit met cultuur en is welwillend om naar Rotterdam te reizen en wellicht kiezen zij dan ook voor Dordrecht.
De campagne is ook verder online uitgebreid met video op Instagram en Facebook en AO posters in Barendrecht en Ridderkerk.
Cultuurambassadeurs
Om ook bewoners te binden die normaal geen gebruik maken van het aanbod wordt er samengewerkt met meerdere cultuurambassadeurs. Deze ambassadeurs zijn eigenlijk micro-influencers met specifieke doelgroepen en echte binding met de stad, hiermee spelen we in op de laatste trends. Onder andere Jolanda Branderhorst, Brigitte Timmermans van @kunstfanaatjes, Koen Brand (@peperzout), Agnes de Vos @destrekenvanagnes en stadsdichteres Swendeline Ersilia werken hieraan mee. Zij delen hun favoriete locaties en tips via Cultuur in Dordrecht.
Campagne
Het campagne concept van Cultuur in Dordrecht is gebouwd rondom ‘Driemaal is Dordrecht’ (knipoog naar ‘is scheepsrecht’).
De eerste keer laat Dordrecht je verrassen.
De tweede keer zul je Dordrecht omarmen.
De derde keer sluit je de stad in je hart.
Want al het goede komt in drieën. Het cijfer 3 en Dordrecht zijn met elkaar verbonden. Door haar ligging aan het Drierivierenpunt was Dordrecht vroeger een belangrijke handelsstad. Dit heeft de stad doen groeien tot de bijzondere, mooie en aantrekkelijke stad van vandaag.
Samen meer bereiken
Kunstmin, Dordrechts Museum, Bibelot, Bibliotheek AanZet, Nationaal Onderwijsmuseum, Huis van Gijn, Hof van Nederland, Bachfestival Dordrecht, Filmtheater de Witt, Muziekpodium DJS, Kunstkerk, Gemeente Dordrecht en Dordrecht Marketing & Partners werken gezamenlijk aan de marketing en uitvoering van de campagne.
Ook relevante activiteiten van niet partners worden vermeld op de site. Geïnteresseerde partijen kunnen meer informatie terugvinden op de website.
Voor meer informatie en inspiratie bezoek www.cultuurindordrecht.nl en volg @cultuurindordrecht.