In 2022 verbleven ongeveer 1 miljoen mensen in het molengebied van Kinderdijk. Daarvan zijn er zo’n 440.000 die alleen door het gebied heen fietsten. Van de overgebleven 560.000 bezoekers waren er ruim 260.000 die ook een ticket hadden.
De verhouding tussen betalende en niet-betalende bezoekers verschilt wel sterk per nationaliteit. Onder de buitenlandse toeristen kocht ruim 50% een kaartje, terwijl van de Nederlandse bezoekers slechts 20% een kaartje kocht. Stichting Werelderfgoed Kinderdijk heeft de ambitie om het aantal betalende bezoekers te laten stijgen zonder dat het totaal aantal bezoekers al te veel stijgt. Daarnaast is het doel om betalende bezoekers meer te spreiden over het jaar. De opbrengsten van het kaartverkoop wordt door de stichting geïnvesteerd in het gebied en onderhoud van
de monumenten.
Zowel de betalende als de niet betalende bezoekers zijn over het algemeen zeer positief over de beleving in Kinderdijk. Zo werd het Werelderfgoed beoordeeld met een 8,8 op netheid, een 8,7 op gastvrijheid en een 7,4 op prijs-kwaliteit. Bovendien gaf 73% van de bezoekers aan (misschien) nog eens terug te komen. De bezoekers waren met name te spreken over het contact met de vele vrijwilligers die hen op verschillende plekken vriendelijk ontvingen.
Dit is een greep uit de resultaten van het bezoekersonderzoek dat in 2022 is uitgevoerd door onderzoeksbureau Strabo. Stichting Werelderfgoed Kinderdijk liet het onderzoek naar de bezoekersaantallen en bezoekersbeleving afgelopen jaar voor het eerste uitvoeren. Het onderzoek, dat vanaf vandaag beschikbaar is, moet handvaten bieden om waardevol en verantwoord toerisme te bevorderen in Kinderdijk. De ambitie is om het eerste Werelderfgoed te worden waar toerisme hand in hand gaat met leefbaarheid, ecologie en erfgoedwaarden.
Lees hier het volledige passantenonderzoek.
Dordrecht Marketing & Partners werkt al jaren samen met Werelderfgoed Kinderdijk onder andere via het programma Nederland Waterland, internationale campagnes en de website www.vvvkinderdijk.nl.