Een origineel geschenk voor iemand die je liefhebt én een mooi gebaar naar de lokale ondernemers. Zo noemt Dordrecht Marketing de nieuwe cadeaubon ‘Doe Dordrecht Kado’ die vanaf vrijdag te verkrijgen is. Deze moet lokale ondernemers een steuntje in de rug bieden en een aanrader worden als presentje.
De cadeaubon, die losstaat van de Dordtpas waarmee kortingen kunnen worden verkregen, is te koop via de gelijknamige website en via de VVV. De bon wordt vervolgens, eventueel in een mooie hoes, thuisbezorgd.
Het werkt simpel. Het geld dat erop wordt gezet, kan worden uitgegeven bij alle winkels en horeca die op de site worden genoemd, totdat deze op is. Het saldo kan tussendoor worden gecheckt. Inmiddels hebben zich ongeveer tachtig ondernemers aangemeld om mee te doen. Het gaat niet alleen om winkels uit de binnenstad, maar uit alle Dordtse wijken.
Percentage
De gemeente Dordrecht gaf haar medewerkers vorig jaar voor kerst een bon die ze in lokale winkels konden besteden. Daar werd het idee geboren om de cadeaubon veel breder te trekken, zodat alle bedrijven en inwoners ze kunnen aanschaffen. Danny den Braber van Dordrecht Marketing pakte het op. ,,Het mooie van Doe Dordrecht Kado is dat al het geld naar de winkeliers en horeca gaat waar ze worden besteed. Bij andere bonnen moeten ze een flink percentage, vaak tot 20 procent, afstaan’’, zegt hij.
Al het geld gaat naar de winkeliers en horeca waar de cadeaubonnen worden besteed
Ondernemers hebben zelf foto’s en teksten aangeleverd voor op de website van de cadeaubon. De kosten die zijn gemaakt om het project en de website van de grond te tillen, komen uit het budget voor het herstelplan van de gemeente. ,,Elke dag druppelen aanmeldingen binnen van winkeliers die willen meedoen. We gingen uit van honderd, maar ik denk dat we op het dubbele aantal uitkomen’’, zegt Den Braber.
Drietrapsraket
Volgens hem maakt het plannetje deel uit van een ‘drietrapsraket’ om de winkels in Dordrecht te steunen. ,,We willen vooral de kleine winkeliers ook ondersteunen met de digitalisering; zorgen dat ze goede websites hebben en helpen bij het opzetten van een webshop. Als ze nog geen geschikte foto’s hebben, regelen we gratis goede fotografie voor ze. Zo helpen we zo om sterker te worden en sterk uit deze coronacrisis te komen. Voor Dordrecht is het ook belangrijk om het winkelbestand op orde te houden. ’’
We denken dat de cadeaubon een mooi geschenk is voor zakenrelaties en verjaardagen
De kans dat de cadeaubonnen straks ook te gebruiken zijn bij winkels waar ketens achter zitten, acht Den Braber klein. ,,Ketens mogen meestal van het hoofdkantoor niet meedoen. Enerzijds is dat jammer, omdat die ketens wel trekkers zijn voor het grote publiek. Anderzijds is het ook mooi dat de couleur locale hiermee wordt ondersteund. We denken dat de cadeaubon een mooi geschenk is voor zakenrelaties en verjaardagen. We gaan ervan uit dat de bonnen vooral in de Drechtsteden zullen worden verkocht. Het is een manier om mensen in de stad te houden. ’’
Vertraging
Dordrecht Marketing verwacht jaarlijks tussen vijf- en tienduizend kaarten te kunnen verkopen. ,,Het liefst waren we er al in november mee begonnen, omdat dit gunstig zou zijn voor de feestdagen. We hebben helaas te maken gehad met enige vertraging om de website goed werkend te krijgen.’’
Als het een succes wordt, hoopt Den Braber dat de cadeaubonnen over een paar jaar kunnen bestaan zonder financiële steun van de gemeente. ,,Ondernemers hoeven zeker de eerste anderhalf, twee jaar geen bijdrage te betalen, maar in betere tijden kan dat hopelijk wel. Al zullen we nooit de percentages doorberekenen zoals die bij cadeaubonnen van andere aanbieders worden gerekend.’’
Bron: AD Drechtsteden, 17 december 2021