Culturele Marketing

Dordrecht en de omliggende regio beschikken over een bijzonder rijk en gevarieerd cultuuraanbod dat interessant is voor een grote groep potentiële bezoekers. Cultuur wordt dan ook gepositioneerd als een goede motivatie om Dordrecht te bezoeken en te blijven bezoeken, ook in combinatie met andere motieven, zoals winkel- en horecabezoek en recreatie.

Dordrecht Cultuurstad

De gemeente Dordrecht, cultuurorganisaties uit Dordrecht en Dordrecht Marketing & Partners hebben de handen ineengeslagen om het diverse aanbod van de stad en cultuuragenda nog beter bekend te maken. Het doel voor de komende jaren is om met elkaar Dordrecht op de kaart zetten als dé cultuurstad, met een ruim aanbod voor iedereen. De website cultuurindordrecht.nl  fungeert als spin het web van culturele activiteiten in Dordrecht. Podiumkunsten, tentoonstellingen en cursussen worden in beeld gebracht met een speciale culturele UITagenda, cultuur ambassadeurs en marketing campagnes.

Meer over Cultuur Campagne

Onvertelde verhalen

Ook kleinschalige initiatieven met een eigen karakter dragen bij aan de positionering van Dordrecht als cultuurstad. Deze producties staan immers in de culturele en cultuurhistorische tradities van Dordrecht en benutten de cultuurhistorische waarden en onvertelde verhalen van de stad. Met enige regelmaat adviseert en ondersteunt Dordrecht Marketing & Partners daarom exposities en evenementen in het culturele subcircuit, zoals het Kunstrondje Dordt en het Bach Festival.

Samenwerking met partners

Dordrecht Marketing & Partners werkt samen met o.a.  Schouwburg Kunstmin, het Dordrechts Museum en het Nationaal Onderwijsmuseum om Dordrecht ook buiten de regio op cultureel gebied op de kaart te zetten. Naast het cultuurplatform Cultuur in Dordrecht is één van de initiatieven de jaarlijkse Cultuurnacht. Daarnaast ondersteunt Dordrecht Marketing & Partners ook in de marketing van diverse themajaren zoals Johan de Witt 400,  Dordrecht 800, 600 jaar Sint Elisabethvloed en 450 jaar Eerste Vrije Statenvergadering met de websites Hoffestival en de Geboorte van Nederland.

Voorbeelden van Culturele Marketing

Johan de Witt 400

Het jaar 2025 staat in het teken van het 400ste geboortejaar van Johan de Witt. Hij is een van de belangrijkste en bekendste politici uit de Nederlandse geschiedenis en werd in Dordrecht geboren. Rondom de persoon Johan de Witt worden allerlei activiteiten georganiseerd zoals de expositie De wereld van Johan de Witt, boeiende lezingen, stadswandelingen, gezellige koffiemomenten, workshops, muziekoptredens en nog veel meer verrassends voor jong en oud.

Meer over Johan 400

Hèt Cultuurkanaal

Dordrecht Marketing & Partners slaat de handen in één met cultuur instanties Dordrecht! Samen werken we aan hét cultuurkanaal van Dordrecht. Dé plek voor jouw culturele uitje in Dordrecht. De opzet is dat Cultuurindordrecht.nl dé plek wordt voor het cultuuraanbod van Dordrecht. Van dansen, meezingen, biosje pakken tot een theatervoorstelling en een nieuwe expositie.

Meer over de Cultuur campagne

450 jaar Eerste Vrije Statenvergadering

Het was geheim en illegaal. De koning had geen toestemming gegeven voor de bijeenkomst die Willem van Oranje organiseerde in juli 1572. Precies 450 jaar geleden kwamen twaalf Hollandse steden in alle stilte samen in het Hof in Dordrecht. Het werd de Eerste Vrije Statenvergadering, de geboorte van een vrij Nederland. Tijdens het Hoffestival Dordrecht, op en rond het Hof werden de leukste en verrassendste culturele activiteiten voor jong en oud georganiseerd.

Meer over het Hoffestival