• Partners
  • 30 maart 2023

Passantenonderzoek Werelderfgoed Kinderdijk

Wie zijn de bezoekers van Werelderfgoed Kinderdijk?

In 2022 verbleven ongeveer 1 miljoen mensen in het molengebied van Kinderdijk. Daarvan zijn er zo’n 440.000 die alleen door het gebied heen fietsten. Van de overgebleven 560.000 bezoekers waren er ruim 260.000 die ook een ticket hadden.

De verhouding tussen betalende en niet-betalende bezoekers verschilt wel sterk per nationaliteit. Onder de buitenlandse toeristen kocht ruim 50% een kaartje, terwijl van de Nederlandse bezoekers slechts 20% een kaartje kocht. Stichting Werelderfgoed Kinderdijk heeft de ambitie om het aantal betalende bezoekers te laten stijgen zonder dat het totaal aantal bezoekers al te veel stijgt. Daarnaast is het doel om betalende bezoekers meer te spreiden over het jaar. De opbrengsten van het kaartverkoop wordt door de stichting geïnvesteerd in het gebied en onderhoud van
de monumenten.

Zowel de betalende als de niet betalende bezoekers zijn over het algemeen zeer positief over de beleving in Kinderdijk. Zo werd het Werelderfgoed beoordeeld met een 8,8 op netheid, een 8,7 op gastvrijheid en een 7,4 op prijs-kwaliteit. Bovendien gaf 73% van de bezoekers aan (misschien) nog eens terug te komen. De bezoekers waren met name te spreken over het contact met de vele vrijwilligers die hen op verschillende plekken vriendelijk ontvingen.

Dit is een greep uit de resultaten van het bezoekersonderzoek dat in 2022 is uitgevoerd door onderzoeksbureau Strabo. Stichting Werelderfgoed Kinderdijk liet het onderzoek naar de bezoekersaantallen en bezoekersbeleving afgelopen jaar voor het eerste uitvoeren. Het onderzoek, dat vanaf vandaag beschikbaar is, moet handvaten bieden om waardevol en verantwoord toerisme te bevorderen in Kinderdijk. De ambitie is om het eerste Werelderfgoed te worden waar toerisme hand in hand gaat met leefbaarheid, ecologie en erfgoedwaarden.

Lees hier het volledige passantenonderzoek.

Dordrecht Marketing & Partners werkt al jaren samen met Werelderfgoed Kinderdijk onder andere via het programma Nederland Waterland, internationale campagnes en de website www.vvvkinderdijk.nl.

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle actualiteiten
Binnenstad
25 juli 2024

Zomercampagne Dordrecht

Naast het Dordrecht Maggezien is Dordrecht Marketing & Partners deze zomer ook een campagne via social media gestart. Op Facebook en Instagram zijn er diverse uitingen te zien, gericht op diverse...
Cultuur
25 juli 2024

Hét nieuwe cultuurkanaal van Dordrecht!

De gemeente Dordrecht, cultuurorganisaties uit Dordrecht en Dordrecht Marketing & Partners hebben de handen ineengeslagen om het diverse aanbod van de stad en cultuuragenda nog beter bekend te maken. Sinds het...
Nieuws
23 juli 2024

Start samenwerking met horecaplatform “De Buik”

Dordrecht Marketing & Partners heeft een nieuwe samenwerking gestart met het horecaplatform www.debuik.nl. De Buik, oorspronkelijk uit Rotterdam, heeft zich de afgelopen jaren uitgebreid naar andere grote steden zoals Amsterdam en...