• Nieuws
  • 15 december 2022

Leidt Scrooge tot extra bezoek?

Dordrecht hoopt dat succes Scrooge Live leidt tot extra bezoek: ‘Nu kan het wél’

Voor de tweede keer was Dordrecht het decor van het goedbekeken Scrooge Live. De stad hoopt dat de uitzending – met mooie beelden van de historische binnenstad – leidt tot extra bezoek. ,,Dat kunnen de ondernemers goed gebruiken.’

De live-vertolking van A Christmas Carol van Charles Dickens trok zondagavond 1,8 miljoen kijkers, iets meer nog dan de eerste editie in 2020 die ook vanuit Dordrecht werd uitgezonden. Toen zat Nederland in een lockdown en kon de stad niet profiteren van de tv-aandacht. Niet écht althans.
De mooie plaatjes van het Stadhuis leidden destijds wel degelijk tot meer bezoek, weet directeur Gerben Baaij van Dordrecht Marketing. ,,Er was in die periode verder niks te doen natuurlijk. Het werd zelfs even te druk. Nu hopen we juist dat er veel mensen komen. Na twee jaar corona kunnen de horeca en winkels levendigheid in de stad goed gebruiken.’’

‘Prachtige beelden’
Met de tekst ‘Live vanuit Dordrecht’ groot in beeld begon zondagavond de uitzending. Daarna was een luchtshot te zien van Hof van Nederland, dat dit jaar het decor vormde van het kerstverhaal. Verteller Roué Verveer noemde Dordrecht én aan het eind kwam het logo van de gemeente in beeld. Baaij: ,,Dus het kan niemand ontgaan zijn dat die prachtige beelden uit Dordrecht kwamen.’’
,,We zijn er trots op dat Dordrecht voor de tweede keer mocht schitteren in Scrooge Live’’, zegt wethouder Maarten Burggraaf (toerisme). ,,Dit soort evenementen is een prachtige etalage voor al het moois dat onze stad te bieden heeft. Wij Dordtenaren weten dat natuurlijk allang. Maar 1,8 miljoen kijkers hebben vanuit hun huiskamer nu ook gezien hoe mooi en sfeervol Dordrecht is.’’
Of Scrooge Live ook daadwerkelijk tot meer bezoek leidt, moet onderzoek uitwijzen. Baaij: ,,We gaan dit jaar uitgebreid onderzoek doen naar de Dordtse Decemberdagen en zullen zo ook weten wat het effect van Scrooge Live is geweest. Al is het vaak een stapeling van momenten, waardoor mensen van buiten besluiten te komen.’’

Lees het hele artikel op ad.nl
Bron: AD De Dordtenaar

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle actualiteiten
Binnenstad
25 juli 2024

Zomercampagne Dordrecht

Naast het Dordrecht Maggezien is Dordrecht Marketing & Partners deze zomer ook een campagne via social media gestart. Op Facebook en Instagram zijn er diverse uitingen te zien, gericht op diverse...
Cultuur
25 juli 2024

Hét nieuwe cultuurkanaal van Dordrecht!

De gemeente Dordrecht, cultuurorganisaties uit Dordrecht en Dordrecht Marketing & Partners hebben de handen ineengeslagen om het diverse aanbod van de stad en cultuuragenda nog beter bekend te maken. Sinds het...
Nieuws
23 juli 2024

Start samenwerking met horecaplatform “De Buik”

Dordrecht Marketing & Partners heeft een nieuwe samenwerking gestart met het horecaplatform www.debuik.nl. De Buik, oorspronkelijk uit Rotterdam, heeft zich de afgelopen jaren uitgebreid naar andere grote steden zoals Amsterdam en...