• Economie
  • 14 februari 2023

Internationaal Onderzoek

Internationaal Imago Onderzoek Dordrecht

Een sterk imago kan bijdragen aan het vergroten van de aantrekkingskracht van een stad richting verschillende doelgroepen. Het is daarom ook belangrijk om het imago van een stad te meten en te blijven volgen. Dit biedt mogelijkheden om bijvoorbeeld op promotie – en/of beleidsniveau actie te ondernemen. Een imago is echter niet zo makkelijk en snel te veranderen, door aan enkele knoppen te draaien. Een verandering in het imago is vaak een kwestie van een lange adem.

In samenwerking met het NBTC en andere steden wordt begin dit jaar een imago-onderzoek gedaan onder de volgende doelgroepen:

  • Inwoners van Nederland
  • Inwoners van de Duitse grensregio’s Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen
  • Inwoners van de Belgische grensregio Vlaanderen

Naast inzicht in de (spontane) bekendheid, associaties, kernwaarden en imago-aspecten, zal het onderzoek ook aandacht besteden aan de bredere aspecten van het imago. Er wordt dieper ingegaan op het toeristisch aanbod van de stad/regio voor een dagje uit of een vakantie. Alle ingrediënten om het imago van een stad goed te kunnen meten en volgen worden meegenomen. Doordat er meerdere steden meelopen, is benchmarking met andere steden en regio’s mogelijk. Het onderzoek zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2023 zijn afgrond en wordt elke  3 à 4 jaar herhaald.

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle actualiteiten
In de media
15 december 2025

Praatjesmaker in gesprek met Dave Geensen

In de rubriek ‘Praatjesmaker’ van Dordrecht.net ging Ferry Visser op bezoek bij Dave Geensen, sinds februari directeur bij Dordrecht Marketing & Partners. Het artikel is net voor de start van Dordtse...
In de media
13 december 2025

Pers- en influencer ontvangst

Vrijdagavond 12 december mochten we vertegenwoordigers van de toeristische pers en influencers verwelkomen. Tijdens deze avond maakten zij op een inspirerende manier kennis met de stad en haar toeristische aanbod. De...
Nieuws
08 december 2025

Dordrecht lanceert stadsmerk: ‘Het begint in Dordrecht’

Dordrecht heeft een nieuw stadsmerk en pay-off: ‘Het begint in Dordrecht’. Met als doel om Dordrecht sterker te profileren en is tot stand gekomen dankzij een samenwerking tussen ondernemers, organisaties en...