Toerisme moet hoger op de politieke agenda komen, als het aan Gerben Baaij van Dordrecht Marketing ligt.
“Het is niet alleen economisch belangrijk, maar ook sociaal en maatschappelijk.”
Met zijn oproep borduurt Baaij voort op de ‘Toerisme paragraaf’, die Dordrecht Marketing samen met andere organisaties uit de toeristische sector aan het kabinet heeft aangeboden. Hierin staan tien actiepunten die kunnen helpen de toerismesector uit de crisis te trekken en daarmee Nederland weer op de kaart te zetten. Baaij: “Dit is het moment.”
Net als in veel andere sectoren zijn ook in de toeristische sector de gevolgen van de coronapandemie zichtbaar. ‘Maar de toeristische sector van Nederland is trots, weerbaar en veerkrachtig. Er is de potentie om een belangrijke bijdrage te leveren aan de wederopbouw van de Nederlandse economie na de pandemie. Om uit de crisis te komen met een sterkere en meer toekomstbestendige sector’, schrijven de partijen in hun ‘Toerisme paragraaf’.
Essentiële rol voor onderwijs
Een van de actiepunten is een betere aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt. Opleidingen zouden een essentiële rol spelen in de toekomst van de arbeidsmarkt, maar bij de opleiding Travel & Leisure aan het Da Vinci College is sprake van een terugloop van het aantal studenten. Waar er twee jaar geleden nog 120 studenten voor de opleiding kozen, zijn het er nu nog maar 76.
De studenten die nog wél voor deze opleiding kiezen, maken die keuze weloverwogen. Ze weten hoe belangrijk ze straks zijn. Docent Marjolein Labruijere: “Waar personeel ontslagen wordt, zijn stagiaires weer welkom. We houden nauw contact met bedrijven om te kijken hoe we kunnen helpen.”
Dordrecht Marketing en de andere organisaties willen met het nieuwe kabinet in gesprek om de komende maanden en jaren samen te werken aan het herstel van de sector.
Bron: RTV Dordrecht, 27 januari 2022