• In de media
  • 20 maart 2023

Riviercruises komen weer

Toerisme herstelt zich: riviercruises komen weer naar Kinderdijk

Kinderdijk verwacht dit jaar rond de negenhonderd riviercruiseschepen. Daarmee is het aantal weer bijna op het niveau van vóór corona, toen ruim achthonderd schepen aanmeerden. Ook in Dordrecht komt het cruisetoerisme weer op gang.

Kinderdijk heeft moeilijke jaren achter de rug. 2019 was een toeristisch topjaar met 363.000 betalende bezoekers, maar daarna stortte de markt in. Door corona liep het aantal bezoekers drastisch terug, terwijl toerisme hét verdienmodel is waarmee het molengebied in stand wordt gehouden. In 2020 ontving Stichting Werelderfgoed Kinderdijk (SWEK) nog slechts zo’n 41.000 betalende bezoekers; in 2021 waren dat er iets meer: ruim 56.000. SWEK kon enkel met steun van de overheid en een lening van het Nationaal Restauratiefonds overeind blijven.

Afgelopen jaar trokken de wereldberoemde molens nog altijd bijna 100.000 betalende klanten minder dan vóór corona. Begin 2022 zat Nederland nog in een lockdown. De Aziatische bezoekers bleven weg. Amerikanen annuleerden reizen naar Europa vanwege de oorlog in Oekraïne.

,,2023 beschouwen we ook nog als een hersteljaar’’, zegt directeur Peter-Jan van Steenbergen van SWEK. ,,Het wordt het eerste jaar zonder coronamaatregelen. We verwachten een stuk of negenhonderd cruiseschepen in Kinderdijk.’’

Het gaat voornamelijk om Amerikaanse toeristen die reizen met riviercruiserederij Viking. ,,Amerikanen vinden het geweldig om te horen dat Kinderdijk 2 meter onder de zeespiegel ligt. We verwachten dat de Aziatische markt dit jaar ook weer wat gaat doen. Dat is voor ons heel belangrijk.’’
Is Kinderdijk de primaire reden voor deze toeristen om naar de regio te komen, Dordrecht profiteert mee. ,,We zien veel herhalingsbezoeken. Toeristen die voor een tweede of derde keer naar Kinderdijk komen, kiezen sneller voor een excursie naar Dordrecht of de Biesbosch.’’

,,Wij hebben elkaar nodig’’, zegt Fred Witte, voorzitter van belangenorganisatie Dutch Delta Cruise Port. ,,Samen moeten we ervoor zorgen dat onze regio wordt opgenomen in de routes van de rederijen. Vorig jaar hebben we een trip georganiseerd voor reders. In drie dagen hebben ze heel Zuid-West-Nederland bezocht.’’

Dordrecht heeft eigen aantrekkingskracht en positie
,,Wij willen graag dat ze naar ons toe komen, maar niet om enkel aan te leggen en de bus te pakken naar Kinderdijk. We willen dat ze de stad bekijken, wat kopen, koffie drinken’’, zegt directeur Gerben Baaij van Dordrecht Marketing.

Dordrecht heeft ook zeker een eigen aantrekkingskracht en positie, stelt Baaij. Dit jaar meren er zo’n 250 riviercruiseschepen aan. ,,Touroperator Tauck, die schepen gebruikt van Scylla, gaat niet of nauwelijks naar Kinderdijk maar wel naar Dordt. Hetzelfde geldt voor de Nederlandse rederij Feenstra. We zien in brede zin steeds nieuwe reders, met divers publiek, in leeftijd en herkomst.’’

Klimaatneutraal
Om aantrekkelijk te blijven voor de cruisesector, is verduurzaming belangrijk, zegt Witte. ,,Viking wil in 2030 klimaatneutraal zijn. Ze kiezen dan alleen nog voor steigers waar walstroom is en waar afval verwerkt kan worden. Dat is op heel veel plekken nog niet.’’
Groot-groter-grootst is nadrukkelijk níet het doel, stellen zij alle drie. Sinds het molengebied 25 jaar geleden door Unesco werd uitgeroepen tot werelderfgoed is het toerisme naar Kinderdijk gigantisch toegenomen. Van Steenbergen: ,,We hebben bepaalde aantallen nodig om het onderhoud van onze molens van te bekostigen, maar we moeten ook zorgen voor de omgeving.’’

Witte: ,,Dat is het mooie van deze sector. Het zijn geen zeecruises, maar schepen met maximaal 180, 190 mensen aan boord die zich veel meer verspreiden. En 60 procent van de uitgaven die ze doen, is aan land.’’

Baaij: ,,Ik weet dat er nu al winkels zijn die opengaan als een cruiseschip aanlegt. Samen met ondernemersvereniging POBD kijken we of we ondernemers structureel kunnen informeren over de cruisekalender.’

Bron: AD Drechtsteden, 20 maart 2023

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle actualiteiten
Binnenstad
12 december 2024

Dordtse Decemberdagen op ‘De Buik’

Dordrecht Marketing & Partners is een samenwerking gestart met het horecaplatform www.debuik.nl. De Buik, oorspronkelijk uit Rotterdam, heeft zich de afgelopen jaren uitgebreid naar andere grote steden zoals o.a. Amsterdam en...
Binnenstad
10 december 2024

Campagnes in december

De decembermaand staat voor de deur en het is een belangrijke (en drukke) tijd voor ondernemers in Dordrecht. Daarom heeft Dordrecht Marketing & Partners twee campagnes opgezet om zowel de inwoners...
Nieuws
05 december 2024

Dordrecht Maggezien wintereditie 2024/2025

Niet voor niets is de winter voor veel mensen hét favoriete seizoen van het jaar. Toegegeven: het is koud, maar het is ook de perfecte tijd om de stad eens goed...