• In de media
  • 01 mei 2025

Dordrecht ziet sterke groei dagbezoek

Onderzoek Toeristisch Bezoek aan Steden 2024

Dordrecht wordt steeds populairder bij Nederlandse toeristen voor een dagbezoek aan de stad. Dat blijkt uit het onderzoek Toeristisch Bezoek aan Steden 2024. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door het Nederlands Bureau voor Toerisme onder Nederlandse inwoners van 18 jaar en ouder. De stad heeft in het afgelopen jaar bijna 3 miljoen bezoeken ontvangen. Dit is een stijging van 20% ten opzichte van 2023 en daarmee behoort Dordrecht tot de snelst stijgende steden van Nederland.

Het aantal unieke bezoekers groeide ook, in 2024 hebben 850.000 Nederlanders de stad bezocht voor ontspanning en plezier. Dit is een toename van 20% ten opzichte van het jaar ervoor en hiermee staat Dordrecht in de top drie van steden met de grootste procentuele stijging in bezoekersaantallen. In het derde kwartaal werd de stad het meest bezocht met bijna 420.000 unieke bezoekers. Deze piek valt niet geheel toevallig samen met de zomerperiode en een aantrekkelijk evenementenaanbod.

Toegevoegde waarde
Dave Geensen, directeur Dordrecht Marketing & Partners
: “De resultaten van het onderzoek zijn een bevestiging dat Dordrecht steeds aantrekkelijker wordt voor bezoekers uit eigen land. We hebben dan ook een prachtig aanbod met ons historische centrum, het culturele en evenementen aanbod en de Biesbosch. En het is goed om te zien dat bezoekers ons steeds beter weten te vinden én vaker dan gemiddeld terugkomen.

Naast dat bezoekers een leuk dagje uit hebben gehad is er ook de economische impact. De gemiddelde bezoeker geeft € 51 uit tijdens een bezoek, dus leidt dat in 2024 in Dordrecht tot € 151.215.000 aan bestedingen. Toerisme is daardoor natuurlijk ook van toegevoegde waarde voor de werkgelegenheid en levendigheid van de stad. We blijven ons met campagnes inzetten om nieuwe bezoekers de stad te laten ontdekken en herhalingsbezoek te stimuleren. De komende jaren gaan we de stad nog steviger positioneren met een herkenbaar en aantrekkelijk merk en een steeds mooier aanbod.”

Wind in de zeilen
Maarten Burggraaf, wethouder gemeente Dordrecht
: “We zien (en horen) de laatste jaren natuurlijk meer en meer buitenlandse toeristen in de stad onder andere via de cruisemarkt. Het is goed om te zien dat ook de binnenlandse bezoekers de stad weten te vinden en dat het beleid en de marketing van de stad haar vruchten afwerpt. De komende jaren werken we aan een scherp toerismebeleid en blijven we investeren in het toerisme en een aantrekkelijke binnenstad met het programma “Slijpen aan een diamant”. Hiermee wordt ingezet op de juiste beleving, programmering van evenementen en het verbeteren van het winkel-, horeca- en cultuuraanbod. We doen dit samen met het Binnenstadsbedrijf Dordrecht en Dordrecht Marketing & Partners. De stad heeft nu de wind in de zeilen en met de juiste balans profiteren zowel bezoekers, bewoners als ondernemers van al het moois dat de stad te bieden heeft.”

Over het onderzoek
Het onderzoek ‘Toeristisch Bezoek aan Steden’ wordt sinds 2022 uitgevoerd in opdracht van NBTC en diverse steden. In 2023 en 2024 hebben bijna 40 steden deelgenomen. Alleen bezoeken van Nederlandse inwoners van 18 jaar en ouder voor ontspanning en/of plezier zijn meegenomen. Bezoeken aan familie of zakelijke afspraken zijn uitgesloten.

Lees het onderzoek

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle actualiteiten
Nieuws
24 juni 2025

Vacature: Evenementencoördinator Dordrecht

Krijg jij energie van evenementen en ben je in staat om zowel projectmatig als in teamverband te werken? Dan ben jij wellicht de persoon waar wij naar op zoek zijn om...
Evenementen
16 juni 2025

Onvergetelijk festivalweekend

Dordrecht heeft afgelopen weekend een onvergetelijk festivalweekend gevierd met 30 jaar Wantijpop en de 7e editie van Wantijlive! Vanuit het Evenementenbureau Dordrecht hebben wij de organisatie ondersteuning geboden op het gebied...
Nieuws
04 juni 2025

Dordrecht en Water: Inspirerende initiatieven ontvangen €2.500 subsidie

Op dinsdag 3 juni maakte Dave Geensen, directeur Dordrecht Marketing & Partners, samen met Bram Voncken (Havenbedrijf Rotterdam) de winnaars bekend van de jaarlijkse sponsorbijdrage van €2.500 binnen het programma Dordrecht...