• Binnenstad
  • 08 juni 2022

Charmeoffensief koopavond

Charmeoffensief om meer bezoekers én winkels te verleiden tot koopavond: ‘Doen we alles aan’

Livemuziek en meer promotie moeten een impuls geven aan de Dordtse koopavond. Dordrecht Marketing en Promotie Ondernemers Binnenstad Dordrecht (POBD) hopen dat dit meer publiek naar de binnenstad trekt en ervoor zorgt dat meer winkels beslissen om ’s avonds open te gaan. ,,Dit is een leuke boost voor de zomermaanden.”

Twee jaar lang was het aantal koopavonden beperkt door corona, de donderdagavonden waren vaak kille spookavonden in de binnenstad. Maar de Dordtse koopavond staat al langer ter discussie. In een poll van het AD in 2020 gaf 42 procent van de tweeduizend stemmers aan een voorkeur te hebben voor een koopavond op de vrijdag. En in een poll van Dordt Centraal vorig jaar gaf bijna 44 procent van de stemmers zelfs aan dat een koopavond voor hen helemaal niet meer hoeft.

Maar dat zou zonde zijn, vinden Remco Gravendijk van Promotie Ondernemers Binnenstad Dordrecht (POBD) en Danny den Braber van Dordrecht Marketing. ,,Het kan een heel goed omzetmoment zijn voor winkeliers en een mooi moment waarop de binnenstad op de kaart wordt gezet. Daarom proberen we de koopavond goed te benutten. Daarnaast is de koopavond ook geschikt voor mensen die op zondag niet winkelen, vanwege hun geloof, en voor de gelovige ondernemers zelf”, vertelt Gravendijk.

Zomermaanden
Toch nemen niet alle winkels deel aan de Dordtse koopavond; het zijn er momenteel zo’n 165, van horeca tot retail en dienstverlening. ,,Door de koopavonden een extra stimulans te geven, hopen we dat er meer publiek op afkomt. Daarnaast is het zo dat wanneer er meer winkels opengaan tijdens de koopavond, er ook meer publiek op af zal komen.” Het is echter wel de vraag of winkeliers nu aan voldoende personeel kunnen komen voor de koopavonden.

We doen er nu gewoon alles aan om de koopavond in de schijnwer­pers te zetten
Eerder werd geopperd om de koopavond te verplaatsen van donderdag naar vrijdag. Wethouder Maarten Burggraaf gaf in 2019 al aan daar wel wat voor te voelen. Volgens Gravendijk is dit echter niet heel logisch: ,,Uit ons onderzoek is gebleken dat we de koopavond op donderdag moeten houden. Op vrijdag wordt aan het eind van de middag en begin van de avond de markt afgebroken, dat geeft veel ruis voor passerend publiek. Daarnaast zijn er ook koopavonden op vrijdag in Rotterdam en Breda, dat is niet handig voor winkelpersoneel dat misschien ook in deze steden ingezet wordt.”

Schijnwerpers

De eerste twee koopavonden met livemuziek werden volgens Gravendijk goed ontvangen. ,,De binnenstad wordt er een stuk gezelliger door. Op verschillende plekken in de binnenstad staan muzikanten, zij zijn ook mobiel.” De muziek blijft de komende edities aanhouden. ,,We weten nog niet exact wanneer de laatste koopavond met livemuziek zal zijn. Het is in ieder geval een leuke boost in de zomermaanden. De campagnebeelden blijven natuurlijk te zien, zo is er ook een promotiefilmpje dat winkeliers kunnen delen via hun eigen kanalen.”

Gravendijk merkt dat ondernemers de koopavond wel een kans willen geven. ,,Daar maken we ons al langer hard voor. Maar ondernemers gaan niet over één nacht ijs. Mensen moeten ons wel weten te vinden. De laatste twee jaar was het aantal koopavonden heel beperkt, het moet weer in het systeem van mensen komen dat dit er is. We doen er nu gewoon alles aan om de koopavond in de schijnwerpers te zetten. De donderdagavonden zijn een lange tijd slecht bezocht, nu is er weer aandacht voor.”

Bron: AD De Dordtenaar

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle actualiteiten
Nieuws
22 oktober 2024

Jaarlijks cultuurmagazine is verschenen

Het jaarlijks cultuurmagazine: Driemaal is Dordrecht ligt nu op meer dan 50 locaties in Dordrecht en 100 locaties in de Drechtsteden. In het magazine vind je o.a. een  plattegrond met alle...
Nieuws
24 september 2024

Vacature Directeur-Bestuurder Dordrecht Marketing & Partners

Ben jij een strategische leider met een passie voor citymarketing? Ben jij de bruggenbouwer die Dordrecht en de regio verder op de kaart zet? Dan zijn wij op zoek naar jou!...
Nieuws
24 september 2024

Kim – Marketeer

In de rubriek ‘In de spotlight’ zetten we één van onze medewerk(st)ers centraal. Zo geven wij een inkijkje in onze werkzaamheden op het gebied marketing, evenementen en informatieverstrekking. Deze keer is...