Een sterk imago kan bijdragen aan het vergroten van de aantrekkingskracht van een stad richting verschillende doelgroepen. Het is daarom ook belangrijk om het imago van een stad te meten en te blijven volgen. Dit biedt mogelijkheden om bijvoorbeeld op promotie – en/of beleidsniveau actie te ondernemen. Een imago is echter niet zo makkelijk en snel te veranderen, door aan enkele knoppen te draaien. Een verandering in het imago is vaak een kwestie van een lange adem.
In samenwerking met het NBTC en andere steden wordt begin dit jaar een imago-onderzoek gedaan onder de volgende doelgroepen:
Naast inzicht in de (spontane) bekendheid, associaties, kernwaarden en imago-aspecten, zal het onderzoek ook aandacht besteden aan de bredere aspecten van het imago. Er wordt dieper ingegaan op het toeristisch aanbod van de stad/regio voor een dagje uit of een vakantie. Alle ingrediënten om het imago van een stad goed te kunnen meten en volgen worden meegenomen. Doordat er meerdere steden meelopen, is benchmarking met andere steden en regio’s mogelijk. Het onderzoek zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2023 zijn afgrond en wordt elke 3 à 4 jaar herhaald.